Eroare 404

Eroare 404, dusmanul principal al tuturor internautilor

Fiecare a fost incepator intr-un anumit domeniu. Atunci cand internetul de abia isi facea aparitia pe taramurile romanesti multi dintre noi nici nu aveam acces la un calculator, iar laptopurile tineau de domeniul fantasticului.

Imi aduc aminte ca prima data am folosit internetul de pe un computer x486 (cei mai vechi stiu la ce ma refer) de la birou, intrucat acesta era atat de scump incat iti puteai mobila toata casa si mai ramaneai si cu niste bani, in loc sa cumperi un calculator.

Desi primul contact cu mediul online a fost destul de simplu, m-am lovit foarte repede de tot felul de probleme. Cum sa fac un site? (WordPress inca nu isi facuse aparitia). Cum sa accesez un FTP? Ce sunt erorile 404 sau 301 ce imi tot apareau pe ecran?

Astazi aceste intrebari par puerile, dar acum 22 – 24 de ani internetul era un monstru foarte greu de accesat, iar informatiile nu se puteau gasi la fel de usor ca astazi, deoarece sfantul Google nu cred ca era nici macar in stadiu de proiect.

Biroul meu era plin de carti voluminoase printre care de abia ma vedeam, iar atunci cand descopeream raspunsul la una dintre intrebarile de mai sus eram prea obosit sa ma mai bucur de aceasta realizare.

Lipsa timpului era dusmanul principal

Studiul amanuntit al problemelor tehnice era ingreunat si de faptul ca manualele erau in limba engleza si trebuia sa stau destul de mult sa le traduc. Noroc cu dictionarele pe care le aveam la dispozitie, insa si acelea erau ineficiente cateodata deoarece termenii din domeniul IT lipseau cu desavarsire.

Studiul erorilor mi-a ocupat destul de mult timp, iar prima eroare pe care am intanit-o a fost aceea ce imi indica pagina indisponibila: „404 not found”. Aceasta eroare imi indica de fapt ca pagina nu a fost gasita pe server, iar in afara faptului ca s-a afisat codul 404 serverul a afisat si o pagina de eroare.

Page error 404Intrucat eram in epoca de pionierat a internetului, absolut toate paginile eroare 404 aveau acelasi design, dar astazi acestea se pot personaliza in functie de dorintele si preferintele fiecarui webmaster.

Sigur ca ne punem intrebare de ce sa personalizam o pagina eroare 404, deoarece aceasta nu ne ajuta cu mai nimic. In opinia mea, o pagina 404 trebuie sa iasa cumva in evidenta in ochii utilizatorului, nu sa se piarda in neant sau sa nu fie remarcata.

Afacerile cu 404, o mina de aur in internetul modern

In plus, ganditi-va ce afacere am putea sa facem cu erorile de tip 404. Daca am achizitiona toate erorile 404 din Romania si le-am redirectiona catre un site personal, am avea cel putin 4 – 500.000 mii de vizite pe zi, iar daca am instala Google Adsense am fi in posesia unui castig frumusel in fiecare zi.

Iar daca am avea site-ul afiliat si la anumite platforme din Romania sau din strainatate ar rezulta un castig ce ne-ar putea asigura o viata indestulata si acest lucru va fi obtinut fara prea mare efort din partea noastra.

In plus, o pagina 404 personalizata poate fi de ajutorul utilizatorului si poate minimiza pierderile. Astfel, vizitatorul ar fi in masura sa stie unde sa gaseasca informatiile de care au nevoie , iar acest lucru i-ar incuraja sa ne exploreze site-ul o perioada mai lunga de timp si ar minimiza pierderile pe care le-ar genera un Bounce Rate ridicat.

O pagina eroare 404 personalizata ne va fi de mare ajutor si pentru indexarea site-ului de catre Google. Spiderii de cautare au un comportament similar cu cel al oamenilor, iar un 404 personalizat le va arata acestora unde sa caute informatiile necesare si astfel vom evita ca site-ul nostru sa fie depunctat sau sa isi piarda pozitia in SERP.

O pagina 404 poate fi generata cu usurinta, deoarece aceasta poate fi o pagina standard in format HTML si poate fi personalizata in orice maniera dorim. De-a lungul carierei mele in online am folosit asemenea pagini 404 personalizate, iar rezultatele au fost uneori peste asteptari. Iata cum am reusit sa obtin pagini reusite:

  • Am folosit un limbaj prietenos si usor de inteles si nu am uitat niciodata sa adaug un mesaj prin care imi prezentam scuzele;
  • M-am asigurat ca pagina 404 are acelasi aspect si design ca restul site-ului, iar acest lucru m-a ajutat foarte mult;
  • In afara lucrurilor de mai sus am adaugat pe pagina ce afisa eroarea linkuri ale unor articole „ever green” ce nu aveau sa dispara niciodata din site, insotit de un link catre home page-ul site-ului. Astfel am determinat vizitatorul sa nu paraseasca site-ul si sa continue sa studieze informatiile mele;
  • Mesajele pentru Google au avut o mare importanta intr-o pagina 404. Indiferent cat de frumoasa si utila era pagina, nu trebuie ca Google se interpreteze in mod eronat informatiile, asa incat m-am asigurat ca serverul pe care aveam pagina returneaza un cod real al starii HTTP 404 atunci cand era solicitata pagina lipsa;
  • In final am utilizat diverse instrumente prin care am anuntat la Google mutarea paginilor lipsa.

Problemele in ceea ce priveste returnarea unui alt cod pentru erorile de tip 404 pot cauza efecte in lant, deoarece o eroare 404 indica faptul ca pagina reala nu mai exista la acea adresa. Urmarea logica pentru spiderii Google este ca acestia sa acceseze pagina respectiva si sa indexeze continutul gasit.

Astfel, Googlebotii vor pierde foarte mult timp cu indexarea paginilor ce nu mai exista, iar timpul  in care vor ajunge si la site-urile in regula va fi destul de mare, iar astfel vom pierde locuri importante in rankingul Google.

Erorile 404 isi pot face aparitia si ca urmare a unor erori de configurare atunci cand utilizam anumite softuri pentru configurarea serverelor (Apache spre exemplu).

Pentru a intelege mai bine erorile 404 as merge si mai departe si v-as spune ca atunci cand se comunica HTTPS, fiecare server are obligatia sa raspunda solicitarilor cu un cod numeric sau un mesaj ce se bazeaza pe codul de stare.

In mesajul „404 page not found” prima cifra comunica o eroare a utilizatorului, iar urmatoarele cifre ne dau informatii despre eroare aparuta.

Cum isi face aparitia o eroare 404

Asa dupa cum am specificat putin mai sus, erorile 404 sunt des intanite in epoca internetului modern datorita faptului ca dinamica acestuia este foarte mare, iar schimbarile isi fac aparitia la orice pas.

404 page not foundAstfel, este posibil ca adresa la care dorim sa ajungem sa fie tastata gresit, sau pagina pe care o cautam nu mai exista sau a fost mutata la o adresa noua.

Este posibil ca aparitia „404 nou found” sa fie cauzata si de alte motive:

  • Serverul pe care este gazduita pagina pe care o cautam sa nu functioneze corespunzator sa sa isi fi incetat activitatea;
  • Existenta unor linkuri ce au fost scrise gresit si au fost postate pe alte site-uri si pe care utilizatorul le acceseaza cu buna credinta;
  • Se poate intampla ca sa scriem gresit un link (greselile sunt totusi omenesti) pe care il vom posta chiar pe site-ul propriu si vom induce astfel in eroare utilizatorii;
  • Numele domeniului pe care incercam sa ajungem nu mai exista;
  • Numele domeniului nu a putut fi convertit catre o noua adresa IP.

Erorile de tip 404 ne pot afecta afacerea atat in fata utilizatorilor cat si din punct de vedere al rankingului.

Astfel, utilizatorii pot deduce ca site-ul nu a mai fost actualizat de mult timp si a fost parasit de catre proprietari, iar acest lucru va conduce la parasirea site-ului. Cel mai rau in acest caz este ca vizitatorii vor impartasi cu prietenii informatia despre site-ul nostru si asa vom avea parte de o scadere rapida a traficului pe site.

In plus, un site ce pare parasit are un impact negativ si in ochii motoarelor de cautare. Bing si Google vor aprecia cu siguranta negativ un site ce contine una sau mai multe erori 404, iar spiderii vor aprecia (ca si vizitatorii de altfel) ca nu este un site bine intretinut si ca atare il vor depuncta.

Erorile 404 ce nu sunt semnalizate corespunzator, printr-o pagina personalizata sau alte informatii ce vor redirecta spiderii de cautare catre paginile principale pot avea efecte nedorite ce pot duce pana la oprirea indexarii unui site si stergerea acestuia din clasamentele motoarelor de cautare.

Multi webmasteri au o adevarata retea de site-uri de mari dimensiuni, iar pentru verificarea erorilor 404 trebuie sa isi aloce o parte insemnata a timpului, iar acest lucru poate afecta dezvoltarea in continuare a afacerilor.

Din fericire, exista o gama larga de instrumente online gratuite si cu plata ne ce poate ajuta la depistarea erorilor 404. Cu cat vom corecta aceste defecte mai repede, cu atat increderea vizitatorilor in site-ul nostru va fi mai mare, iar motoarele de cautare isi vor face datoria ca si cand nimic nu s-ar fi intamplat indexand mai departe site-ul.

Unele dintre cele mai importante instrumente sunt Broken Link Checker, W3C Validator, Dead Link Checker sau pentru cei mai comozi webmasteri exista si varianta Google Search Console (fostul Webmaster Tools) ce poate fi folosit cu usurinta deoarece este legat la propriul cont Gmail.

Google Search Control este un instrument rapid si exact si ne va informa despre aparitia erorilor 404 la numai 24 de ore de la data aparitiei acestora. In plus vom fi informati si asupra paginilor din care provin aceste erori.

Cum sa inlaturam eroarea 404Gestionarea acestor erori se poate face fie din WordPress, fie din Cpanel-ul pus la dispozitia webmasterilor de fiecare companie de hosting, acolo unde pot fi vazute si corectate cu usurinta toate erorile, incepand cu 400 si ajungand la 510.

Paginile de eroare 404 se schimba in permanenta

Importanta mesajelor eroare 404 este privita la cote maxime de catre toti utilizatorii, iar schimbarea modului in care arata aceasta pagina este prioritara pentru fiecare webmaster. Infatisarea acestor pagini se schimba in permanenta si exista cazuri in care chiar si motoarele de cautare si-au schimbat aspectul paginilor 404.

Imi aduc aminte ca in 2011 parca chiar si Google si-a schimbat aspectul acestei pagini, folosind un robot trist ce se descompunea in partile componente.

O astfel de abordare personalizata a paginilor 404 poate binedispune vizitatorul si il poate face sa ramana pe pagina noastra mai mult timp, iar adaugarea unor linkuri catre pagina principala a site-ului va reprezenta o adevarata „gura de oxigen” pentru site.

Nu este de neglijat si potentialul unei afaceri ce se poate face folosind paginile 404. Ganditi-va cum ar fi sa achizitionam traficul provenit de la toate paginile 404 din Romania si sa il redirectionam catre un site propriu.

Vom avea astfel sute de mii de vizite pe zi fara prea mare bataie de cap. Un astfel de site poate fi monetizat cu cea mai mare usurinta instaland un cont Google Adsense, pentru ca este inevitabil sa nu existe oameni ce au uitat sa cumpere anumite produse si care vor da click pe anunturile Adsense.

Ca si proprietari de site singura noastra treaba va fi sa ne ocupam de SEO si sa actualizam site-ul cu regularitate prin postarea de noi informatii, deoarece se stie ca Google apreciaza in mod deosebit continutul proaspat si astfel site-ul nostru va fi in permanenta bine pozitionat in ranking.

Erorile 404 sunt inevitabile, desi nu ar trebui sa existe pe niciun site de tinuta. Cu cat un site este mai mare, cu atat riscurile aparitiei erorilor 404 sunt mai mari, de aceea va trebui sa fim foarte atenti cu gestionarea acestora.

Odata ce stabilim anumite URL-uri pentru paginile noastre acestea nu ar trebui sa fie schimbate niciodata. URL-urile nu mai trebuie atinse sau miscate, deoarece astfel riscam sa ne pierdem pozitia in Google sau mai rau, sa derutam utilizatorii ce au mai vizitat site-ul nostru iara cum vor fi derutati deoarece nu vor ma i gasi adresele cu care au fost obisnuiti.

Nu trebuie nici macar sa ne jucam cu literele de la inceputul URL-urilor (sa le schimbam cu litere mari sau mici dupa preferintele noastre de moment). Este indicat sa ne verificam cu atentie continutul site-urilor de cate ori avem posibilitatea si sa fim atenti sa nu gresim atunci cand vom scri linkurile, pentru a nu induce in eroare Googlebotii si vizitatorii.